Veelgestelde vragen over oogheelkunde

 

Algemeen

  • Hoe kan ik een afspraak maken?

    Om een afspraak met één van onze oogartsen te maken heeft u een verwijzing nodig van uw huisarts of ziekenhuis. Het kan zijn dat uw opticien u naar ons doorverwijst. Ook in dat geval heeft u een verwijsbrief van uw huisarts nodig. Deze dient u altijd mee te nemen als een afspraak bij ons heeft.

    Heeft u een verwijzing gekregen? Neem dan telefonisch contact met ons op voor een afspraak. We plannen dan een afspraak in en geven u informatie over de voorbereiding op de afspraak.

    Telefoon: (050) 368 22 22

  • Als ik medicijnen nodig heb, krijg ik die dan bij OMC HanzeKliniek?

    Als u medicijnen of oogdruppels nodig heeft, krijgt u van ons een recept mee. Deze kunt u bij uw eigen apotheek inleveren waarna u daar uw medicijnen kunt ophalen. In sommige gevallen raden wij u ook middelen aan die u bij een drogist kunt verkrijgen.

    Als u na een operatie materiaal nodig heeft om bijvoorbeeld uw oog af te dekken, dan krijgt u dit direct van ons mee.

  • Hoe lang duurt het voor ik een afspraak krijg?

    Voor actuele wachttijden verzoeken wij u telefonisch contact met ons op te nemen 050 368 22 22.

  • Zijn de arts en de kliniek gecertificeerd?

    OMC HanzeKliniek is uiteraard gecertificeerd voor de oogheelkunde, zowel ISO als ZKN (Zelfstandige Klinieken Nederland). Jaarlijks vindt er een audit plaats door de KIWA die controleert of de organisatie voldoet aan de gestelde eisen. De arts is tevens gecertificeerd, dat doet het NOG (Nederlands Oogheelkundig Gezelschap). Iedere vijf jaar wordt gecontroleerd of de arts voldoet aan de eisen die het NOG stelt. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de resultaten van de behandeling: de veiligheid, effectiviteit, voorspelbaarheid en de mogelijk voorgekomen complicaties. De arts moet kunnen aantonen dat zij volledig bijgeschoold blijft op haar vakgebied en de door de overheid gestelde eisen. Door hieraan te voldoen kunnen wij u een gegarandeerde kwaliteit leveren.

Uw nota, kosten en eigen risico

  • Wat is een DBC?

    Een behandeling bestaat vaak uit meerdere onderdelen, zoals een afspraak, behandeling of operatie. Deze onderdelen worden niet apart afgerekend, maar vallen binnen een Diagnose Behandel Combinatie (DBC). Dit is een traject van maximaal 120 dagen. Is het traject afgesloten? Dan pas wordt bekeken welke behandelingen u heeft gehad binnen de looptijd van het traject. Dat levert een zorgproduct op. Dit zorgproduct wordt gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar en dan pas ontvangt u de nota.

  • Ik ben behandeld in 2018, maar moet eigen risico betalen over 2017. Hoe kan dit?

    Als er meer dan drie maanden zijn verstreken tussen het poliklinische traject en de operatie, valt de operatie onder een nieuwe DBC, een zgn. vervolg-DBC (Lees meer over DBC bij de vraag 'Wat is een DBC?'). Als de operatie (in een vervolg-DBC) in een ander jaar plaatsvindt dan de gesprekken en onderzoeken op de polikliniek, brengt de zorgverzekeraar voor twee verschillende jaren eigen risico in rekening.

  • Hoeveel kost een behandeling?

    Voorafgaand aan uw behandeling kunnen we nog geen inzicht geven van de te verwachte zorgkosten. Van tevoren is het moeilijk te voorspellen wat de diagnose en de behandeling zal worden. De arts stelt de diagnose en welke behandelingen u precies gaat krijgen. Ook zijn de zorgkosten afhankelijk van de zorgverzekeraar die u heeft.

  • Hoeveel eigen risico moet ik betalen?

    De hoogte van de eigen bijdrage is afhankelijk van het door u afgesloten maximum eigen risico. Bij uw zorgverzekeraar kunt u informeren hoeveel eigen risico u (nog) heeft.

  • Waarom duurt het zolang tot ik de nota ontvang?

    Van uw afspraak, behandeling of operatie in de kliniek krijgt u geen aparte nota’s. De afspraak, behandeling en opname vallen binnen een Diagnose Behandel Combinatie (DBC). Dit is een traject van maximaal 120 dagen. Is het traject afgesloten? Dan pas wordt bekeken welke behandelingen u heeft gehad binnen de looptijd van het traject. Dat levert een zorgproduct op. Dit zorgproduct wordt gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar (mits het contract met de zorgverzekeraar rond is) en dan pas ontvangt u de nota.

  • De datum op de nota komt niet overeen met de datum van mijn behandeling. Hoe komt dit?

    Op de rekening staan de start- en einddatum van het zorgtraject en soms ook startdata van vervolgtrajecten. Het zorgtraject start op de dag van uw eerste contact met OMC HanzeKliniek. Dit kan bijvoorbeeld een consult of onderzoek zijn. De einddatum wordt bepaald volgens landelijke wet- en regelgeving. De data zijn daarom voor u mogelijk niet herkenbaar.

  • Ik heb een rekening van OMC HanzeKliniek gekregen via mijn zorgverzekeraar in verband met mijn eigen risico. Ik ben hoogstens vijf minuten in de spreekkamer geweest. Hoe kan het dat mijn rekening zo hoog is?

    Van uw afspraak, behandeling of operatie in de kliniek krijgt u geen aparte nota’s. De afspraak, behandeling en opname vallen binnen een Diagnose Behandel Combinatie (DBC). Dit is een traject van maximaal 120 dagen. Is het traject afgesloten? Dan wordt bekeken welke behandelingen u heeft gehad binnen de looptijd van het traject. Dat levert een zorgproduct op. De hoogte van de prijs is gebaseerd op een gemiddeld aantal zorgactiviteiten die geleverd zijn aan een patiënt met een bepaalde diagnose en behandeling. De kliniek moet deze prijs bij u in rekening brengen.

Het medisch dossier

  • Hoe kan ik mijn medisch dossier opvragen?

    Een medisch dossier kan op verzoek van de patiënt opgevraagd worden. We versturen een dossier alleen na ontvangst van dit formulier Opvragen medisch dossier. Dit formulier kunt u ingevuld per post naar ons  terugsturen, bij ons afgeven of e-mailen.

    We versturen het medisch dossier alleen naar de patiënt zelf, niet naar familieden. Tenzij deze wettelijk vertegenwoordiger van de patiënt is, en dan alleen na overleg van een kopie van de bijbehorende verklaring van de rechtbank.

    We versturen het medisch dossier alleen per post, dus niet per e-mail of fax.           

    Het verzoek wordt ingescand in het dossier van de patiënt.

  • Mag mijn medisch dossier worden doorgestuurd?

    Medische dossiers worden doorgestuurd naar een andere medische instelling of arts als hier naar doorverwezen wordt. Hiervoor tekent de patiënt een formulier tijdens of na het consult waarin hiertoe besloten wordt. OMC HanzeKliniek mag niet zo maar uw medisch dossier doorsturen. Dit gebeurt alleen met uw toestemming.