Inspiratie & informatie

Blogs en artikelen

Een goede bril staat of valt met de oogmeting

In de centrale binnenruimte van OMC HanzeKliniek bevindt zich Brillen & Contactlenzen. Een afdeling met een ruime sortering brillen en contaclenzen. Hier werken Henk Werkman (brillen), Gerard Bugel (brillen en contactlenzen) en John Huisman (brillen). Zij doen oogmetingen, adviseren en infomeren klanten en zorgen dat iedereen goed geholpen wordt.

 

6 vragen aan opticien Henk Werkman

 

1. Kan iedereen bij jullie terecht?

Henk Werkman: "Iedereen kan bij ons terecht. Maar ik kan me voorstellen dat je hier niet zo makkelijk naar binnenloopt als bij een optiekzaak in het centrum van de stad. De drempel is wat hoger, maar we zijn er voor iedereen.

Onze klanten komen overal vandaan, uit de buurt maar ook uit andere delen van de stad en zelfs uit de provincie. Ook mensen die in dit deel van de stad werken weten ons steeds vaker te vinden. Ze maken een afspraak direct na of voor het werk of lopen tijdens hun lunchpauze even binnen."

 

Openingstijden: 8.00-17.00 uur en dinsdagavond tot 20.00 uur. Op zaterdag zijn wij gesloten.

 

2. Zijn jullie anders dan andere optiekzaken?

Henk: "Bij ons werken alleen vakbekwame opticiens. Ze zijn goed opgeleid, hebben alle officiële papieren en vele jaren ervaring. Je zou denken dat dat niet onderscheidend is, maar dat is het wel. Het beroep opticien is namelijk niet beschermd. Iedereen kan zich opticien noemen en je ziet dat dat ook gebeurt. Dat komt de kwaliteit niet altijd ten goede.

Wij hebben de kennis, nemen de tijd voor iedere klant, hebben uitstekende meetapparatuur en zorgen ervoor dat iedere klant met een goede bril de deur uitgaat.

Verder zitten wij onder één dak met allerlei oogheelkundige disciplines. Dus er is heel veel kennis in huis en daar maken we gebruik van. Als ik constateer dat er iets medisch aan de hand is met een klant, dan kan ik even overleggen met een oogarts, en als het acuut is kan er meteen ingegrepen worden. Andersom komt het ook voor, dat een oogarts ons even om hulp vraagt.

Kinderen die bij de orthoptist zijn geweest kunnen meteen bij onze kindermonturen kijken. En, soms kunnen we de bril al helemaal klaar maken zodat ze naar huis kunnen met de gloednieuwe bril op hun neus. Leuk voor de kinderen en makkelijk voor de ouders, die hoeven niet meer op pad voor een bril.

Voor kinderen tot 12 jaar zijn de glazen trouwens altijd gratis.

Daarnaast onderscheiden wij ons nog door de uitstekende meetapparatuur die we hebben. Vooral bij multifocale glazen kan dat een verschil maken. Je ziet dat er daardoor ook steeds meer klanten alleen voor een meting bij ons komen."

 

3. Een nieuwe bril? Waar moet je op letten?

Henk: "Als je geen bijzondere oogafwijkingen hebt en geen hoge eisen stelt dan kan een bril met monofocale glazen van rond de € 20 prima voor je zijn. Maar vooral bij multifocale glazen ga je het kwaliteitsverschil van de glazen heel goed merken. Bij een glas van een mindere kwaliteit krijg je snel een vertekening van het beeld als je met je ogen beweegt en dat kan heel storend zijn, vooral bij hogere afwijkingen.

Met de huidige generatie kwaliteitsglazen en goede metingen kunnen we die vertekening grotendeels voorkomen.

Die beweging van de ogen meten we tegenwoordig ook. Dit doen we met een heel ingenieus apparaat, de Visioffice 2. Dit apparaat heeft de vorm van een zuil. Hierin zit een camera die we in hoogte kunnen verstellen.

We vragen de klant om voor de zuil te gaan staan, recht in de camera te kijken en vervolgens met de ogen te bewegen. Deze bewegingen worden door die camera heel nauwkeurig geregistreerd en door een computer omgezet in waarden die gebruikt worden bij het slijpen van de glazen.

Je krijgt zo een unieke bril op maat met zo min mogelijk storende vertekeningen voor de klant. En dan zie je een wereld van verschil tussen de soorten multifocale glazen. 

Je merkt meteen aan de klanten hoe goed het resultaat is als ze de bril bij ons voor het eerst opzetten. Ze beginnen te lachen, zijn blij verrast.

Je ziet een wow-ervaring.

We zijn erg blij met de Visioffice. Het is het nieuwste van het nieuwste op oogmeetgebied, en het kan nog veel meer dan de oogbewegingen meten. Zo kan het ook heel nauwkeurig de pupilafstand meten, een waarde die je moet weten voor de glazen.

Die pupilafstand werd eerder altijd door de opticiens zelf gemeten. De opticien ging dan recht voor je staan, keek je strak in de ogen en zette met een viltstift een markering op de glazen. Je kunt je voorstellen dat we dat veel beter aan een computer kunnen overlaten. Dus die viltstift die hangt bij ons in de wilgen."  

 

4. Waar moet je op letten bij het kiezen van een montuur?

Henk Werkman: "Ik let altijd op de kleur van het haar, de kleur van de ogen en de vorm van het gezicht. Als je een smal gezicht hebt kun je beter geen bril met een sterk horizontaal montuur nemen want dan wordt het gezicht nog smaller. En andersom gaat dat ook op.

Een grijze heer die een gouden montuur kiest laat ik zien hoe het beter kan met kleur. Dat vinden ze vaak heel verrassend. 

Wat ik ook belangrijk vind is dat de ogen mooi in het glas staan. Als de ogen bijvoorbeeld dicht bij elkaar staan kun je beter geen glas nemen dat heel breed is. Dat staat niet mooi.

Dat zijn zo een aantal dingen waar je op kan letten. Online kun je allerlei tips vinden over de vorm van het gezicht en de vorm van de brillen. Maar ik moet zeggen dat ik er soms ook wel mijn vraagtekens bij heb. Als je je daar strak aan houdt zou je dus je leven lang met dezelfde bril rond moeten lopen en dat wil natuurlijk niemand. Net zoals bij kleding wil je zo nu en dan wel eens wat anders en dat kan ook prima."

 

5. Wat is een beeldschermbril?

Henk: "Ogen zijn niet gemaakt om continue naar één afstand te kijken. Dat is vermoeiend en dat merk je. De beeldschermbril geeft je ogen ondersteuning op de afstand tot het beeldscherm en het blauwfilter zorgt voor een rustiger beeld. Het werken met het beeldscherm wordt zo makkelijker en comfortabeler.

Er is een groeiende vraag naar deze brillen, ook bij jongere mensen. Dat komt doordat steeds meer bedrijven deze brillen helemaal of gedeeltelijk vergoeden. En terecht, want zoals je aandacht hebt voor een goede stoel, mag je ook aandacht hebben voor goed zicht. Ook hier kun je klachten mee voorkomen.

Een beeldschermbril is een multifocale bril, waarbij de afstanden iets anders zijn dan bij een reguliere multifocale bril. De afstand tot het beeldscherm en de tekst op het bureau zijn leidend. Hierdoor kun je er minder goed mee in de verte kijken. Deze bril is niet geschikt voor bijvoorbeeld autorijden."

 

 

6. Wat zijn de brillentrends op dit moment?

Henk Werkman: "Kunststoffen en transparante monturen worden op het moment veel verkocht en ik denk dat dat nog wel even door gaat. Maar je ziet ook dat metaal weer langzaam terugkomt. Metalen brillen zoals die pilotenbrillen in de film Top Gun. We hebben een paar mooie metalen modellen op het moment.

Op TV bij talkshows kun je heel goed zien wat de nieuwe trends zijn en wat eraan komt.  Maar wij lopen hier in het noorden wel een beetje achter op het westen wat trends betreft. Daar zit ongeveer een half jaar tussen. Wat ik zelf leuk vind is het principe van de Add look-bril: een montuur waarbij je frontjes in verschillende kleuren en dessins kunt krijgen, waardoor je heel makkelijk je 'look' kunt veranderen. De frontjes klikken heel makkelijk op het frame, net zoals bij een magneetje op de koelkast.

We hebben nog meer mooie merken van goede kwaliteit in verschillende prijsklassen, een uitgebreide collectie."

Wilt u ook een goede oogmeting of een bril met kwaliteitsglazen? Maak dan een afspraak met Henk Werkman of John Huisman.

Afspraak maken